Smíšená bojová umění (MMA) jsou často považována za sport, kde vítězí pouze fyzicky nejvýkonnější jedinci. Pro některé bojovníky je však MMA víc než jen test síly a dovedností – je to cesta, která zahrnuje prvky osobní filozofie, hledání osvícení a hlubší smysl pro smysl. Jedním z bojovníků, který tyto ideály ztělesňuje, je Jiří Procházka, český umělec MMA, jehož přístup přesahuje fyzično a posouvá se do duchovna. Procházka není jen bojovník, ale i student samurajského kodexu, praktik bojových umění, který jde po „stezce samuraje“ v oktagonu i v životě. Tento článek zkoumá jedinečný pohled Jiřího Procházky na MMA, který je silně inspirován japonskou kulturou a duchovní podstatou bojových umění. Ponoříme se do jeho filozofického přístupu, jeho fascinace bushido – samurajským etickým kodexem – a jak ho jeho myšlení odlišuje od jeho současníků ve sportu.
Jiří Procházka, známý také jako „Denisa“, se ukázal jako jeden z nejvíce elektrizujících bojovníků v polotěžké váze UFC. Procházka se narodil 14. října 1992 v Hostěradicích v České republice a před vstupem do UFC se proslavil v japonské Rizin Fighting Federation, kde se rychle stal známým pro svou neutuchající agresivitu, jedinečný styl boje a knockout sílu. Ale za Procházkovou působivou fyzickou zdatností se skrývá hluboce filozofující jedinec. Je oddaným praktikem tradičních bojových umění, často se odvolává na duchovní aspekty, které vedou jeho trénink a boj. Na rozdíl od mnoha jiných bojovníků, kteří se možná zaměřují čistě na taktiku, atletiku nebo získávání slávy, Procházka svou kariéru v MMA vnímá jako součást větší cesty osobní evoluce a sebeobjevování. Jeho fascinace filozofií bushido a „cestou samuraje“ se stala základem jeho identity jako bojovníka i jako lidské bytosti.
Bushido: Cesta samurajů
Abychom pochopili smýšlení Jiřího Procházky, musíme pochopit bušido, kodex chování, který tradičně dodržovali samurajové ve feudálním Japonsku. Slovo „bushido“ se doslova překládá jako „cesta bojovníka“ a představuje morální a etický kodex, který zahrnuje hodnoty jako čest, odvaha, loajalita a sebeovládání. Samurajové byli válečníci, kteří žili podle tohoto kódu, často meditovali o pomíjivosti života a přijali koncept sebeobětování. Procházka vyjádřil svůj obdiv k této filozofii a často jako zdroje inspirace citoval knihy jako Hagakure: Kniha samurajů, kterou napsal Yamamoto Tsunetomo. Hagakure je klasický samurajský text, který se zaměřuje na duchovní a praktické aspekty válečnického étosu. Klade důraz na prožívání každého okamžiku s cílem a přípravu na smrt, nikoli jako morbidní myšlenku, ale jako připomínku pomíjivosti života.
Pro Procházku představuje bushido víc než jen historickou kuriozitu – je to způsob, jak si udržet zaměření a jasnost v brutálním, vysoce sázkovém světě MMA. Ztělesňuje tento kód tím, že si zachovává neochvějnou oddanost svému řemeslu, neustále hledá zlepšení a čelí každé výzvě s postojem nebojácnosti a respektu. Každý souboj vnímá jako příležitost otestovat nejen své fyzické limity, ale také své duševní a duchovní hranice. Odhodlání Jiřího Procházky ztělesňovat samurajského ducha je patrné v jeho tréninkových rutinách, které přesahují typické drily, sparingy a kondiční tréninky spojené s profesionálními bojovníky. I když očividně tvrdě trénuje, aby zdokonalil své údery, grappling a další technické aspekty MMA, jeho praxe zahrnuje také meditaci, vizualizaci a kultivaci duševní odolnosti. Často mluví o důležitosti zachování vnitřního míru, což je lekce přímo čerpaná ze samurajského étosu.
Trénink pro Procházku není jen prostředkem k dosažení cíle – je součástí cesty ke zlepšení ve všech směrech. Často trénuje venku a využívá přírodní prvky, jako jsou řeky, lesy a skály, aby zvýšil svou fyzickou i duševní odolnost. Toto ponoření do přírody rezonuje se zenovým buddhistickým vlivem na samuraje, kteří si cenili jednoduchosti a jasnosti. Procházka nevidí les jen jako místo k běhání nebo cvičení, ale jako místo, kde se spojuje s hlubšími stránkami svého ducha a připomíná si své malé místo v širším vesmíru. Dokonce přijal praktiky jako „katsujinken“ a „satsujinken“, což jsou pojmy odkazující na „životodárný meč“ a „smrt roznášející meč“. Katsujinken představuje zachování a ochranu života, zatímco satsujinken představuje destruktivní potenciál válečníka. Pro Procházku tyto principy nejsou pouze symbolické. V kleci ovládá „smrtící meč“ a využívá své dovednosti k ovládnutí protivníků. Mimo klec objímá „životodárný meč“ a zaměřuje se na vlastní růst, respekt a empatii.
Všímavost a meditace
Praxe meditace je základním kamenem tréninkového režimu Jiřího Procházky. Meditace mu pomáhá soustředit mysl, zlepšit jeho soustředění a zvládat emocionální vzestupy a pády, které s sebou přináší povolání profesionálního bojovníka. Pro Procházku není boj o hněvu nebo nepřátelství; jde o to zůstat v klidu, najít v chaosu jasno a pod tlakem dělat ta nejlepší možná rozhodnutí. Meditace mu také umožnila efektivněji zvládat strach. Bojovníci, bez ohledu na to, jak jsou zkušení, se často potýkají se strachem – ze selhání, zranění nebo porážky. Procházka ke strachu přistupuje stejně jako samuraj: přijímá pomíjivost života a zaměřuje se na přítomný okamžik. Proces meditace mu umožňuje ztišit mysl a minimalizovat rozptylování, zejména v klíčových okamžicích boje. Jde o sladění těla a mysli, pochopení sebe sama a jednání bez váhání.
Procházka v rozhovorech hovořil o konceptu „mushin“ nebo „no-mind“. Je to zenový princip, který odkazuje na stav mentální jasnosti a plynutí, kdy člověk jedná bez zasahování myšlenek, soudů nebo emocí. V tomto stavu se akce bojovníka stávají instinktivními, řízené spíše tréninkem a intuicí než vědomým uvažováním. O tento ideál Procházka při vstupu do oktagonu usiluje: o plynulé a dynamické představení, kterému nebrání pochyby ani váhání. Fascinace Jiřího Procházky japonskou kulturou je víc než jen pomíjivý zájem – hluboce ovlivnila jeho životní styl a bojovou kariéru. Když Procházka bojoval v Rizinu, japonské organizaci MMA, uchvátily ho japonské tradice, filozofie a především disciplína samurajů. Kulturní ponoření během jeho působení v Japonsku pomohlo utvářet jeho identitu jako bojovníka a dalo mu jiný pohled na to, co znamená být válečným umělcem.
Na rozdíl od západní sportovní kultury, která často oslavuje individuální úspěchy a ego, tradiční japonská bojová umění zdůrazňují pokoru, respekt a smysl pro povinnost vůči své komunitě. Tyto hodnoty rezonovaly u Procházky, který se je vědomě snaží osvojit jak v osobním životě, tak v profesní kariéře. Dokonce i jeho rituály vycházení jsou inspirovány samurajskými praktikami – často provádí gesta a úklony, které vzdávají hold tradicím japonských válečníků. Jeho přezdívka „Denisa“ se může zdát pro bojovníka neobvyklá, ale i to má svůj příběh zakořeněný v jeho cestě. Zpočátku to jméno přišlo jako vtip z jeho tělocvičny kvůli nedorozumění, ale zůstalo zachováno a symbolizovalo směs pokory a schopnosti smát se sám sobě – další ctnost podporovaná samuraji, kteří se učili držet své ego na uzdě a zůstat při zemi.
Bojový styl Jiřího Procházky v oktagonu je v mnoha ohledech přímým projevem jeho filozofie. Jeho přístup se vyznačuje nepředvídatelností, plynulým pohybem a neutuchající honbou za vítězstvím – vlastnosti, které z něj dělají impozantního soupeře. Je známý pro své dynamické údery, využívající rozmanitou škálu technik, včetně točení loktů, silných kopů a nekonvenčních úhlů, aby udrželi soupeře mimo rovnováhu. Jeho styl není jen o tom, že je agresivní; je to o přijetí ducha bojovníka, který je ochoten riskovat. Procházka ztělesňuje koncept „jít naplno“ – atribut, který odráží samurajovo přijetí smrti jako součásti života. Nebojuje opatrně nebo s úmyslem vyhrát na body; místo toho bojuje až do konce a ztělesňuje válečnického ducha naprostého nasazení. V jeho boji proti Dominicku Reyesovi se Procházkův knockout loktem stal jedním z nejpamátnějších okamžiků v moderní historii MMA. Byl to krok, který vyžadoval dokonalé načasování, přesnost a sebevědomí – vlastnosti, které pocházejí z úplného oddání se přítomnému okamžiku, což je základní zásada praxe bušido i zenu. Procházkova důvěra v instinkt a ochota riskovat z něj udělaly jednoho z nejzajímavějších bojovníků, které lze sledovat, a je to přímý důsledek jeho filozofického přístupu k bojovým uměním.
Vítězství a porážka: Lekce od samurajů
Jiří Procházka přistupuje k vítězství i porážce se stejným stoickým myšlením, jakým byli samurajové pověstní. V oktagonu je každý boj nepředvídatelný a i nejlepší bojovníci čelí porážce. Pro Procházku je boj zkouškou charakteru stejně jako zkouškou dovednosti a rozhodující je, jak kdo zareaguje na vítězství i porážku. Po svých vítězstvích často mluví s pokorou, spíše zdůrazňuje, co se v boji naučil, než aby se chlubil svými úspěchy. Tato pokora je klíčovým prvkem samurajského étosu – uznáváme, že bez ohledu na to, jak se člověk stane zručným, vždy existuje prostor pro zlepšení. Procházka, když čelí výzvám nebo neúspěchům, hledá lekce, které lze nasbírat, a každý neúspěch vidí jako příležitost k růstu. Samuraj si vážil introspekce a sebeopravy a Procházka toto myšlení ztělesňuje. V rozhovorech řekl, že ztráta není něco, čeho bychom se měli bát, ale něco, co odhaluje slabiny a oblasti, které je třeba zlepšit. Tato perspektiva mu umožňuje přijímat výzvy beze strachu a motivuje ho k dalšímu růstu jako bojového umělce i jako člověka.
Jiří Procházka není jen bojovník MMA; je to bojový umělec v pravém slova smyslu. Jeho oddanost filozofii bushido, jeho praktiky všímavosti a jeho fascinace japonskou kulturou z něj činí jedinečnou postavu ve světě bojových sportů. V disciplíně, kde často dominují drzé osobnosti a trash talk, Procházka vyniká svou pokorou, disciplínou a lpěním na „cestě samurajů“. Pro Procházku není MMA jen o vyhrávání titulů nebo slávě – jde o to, vydat se na cestu osobního růstu, vyzvat se na každém kroku a snažit se o hlubší pochopení života. Samurajská cesta s důrazem na čest, odvahu a přijetí pomíjivosti mu poskytuje vodítko v kleci i mimo ni. Jeho cesta slouží jako připomínka toho, že bojová umění nejsou jen o fyzickém boji, ale také o kultivaci ducha a snaze být nejlepší verzí sebe sama.
V moderním světě MMA ztělesňuje Jiří Procházka ducha dávného válečníka. Nese kupředu odkaz samurajů a dokazuje, že i ve vysoce oktanové, hyperkonkurenční aréně současných bojových sportů „Cesta samurajů“ stále obsahuje cenné lekce pro ty, kteří jsou ochotni naslouchat. Ať už Procházka medituje v lese, čte moudrost samurajů nebo vkročí do oktagonu, dál žije a bojuje cílevědomě a ukazuje nám všem, že skutečná síla spočívá v ovládnutí nejen těla, ale i mysli a ducha. .